Sabtu, 18 Ogos 2012

Aidilfitri



Kepada semua pembaca dan pelawat blog ini, aku mengucapkan: 

Taqabbalallahu minna wa minkum1
(Semoga Allah menerima amalan kami dan amalan kamu)

 
Nota tapak kaki:
1 Rasulullah menganjurkan agar kita menyebarkan ucapan kegembiraan sempena Aidilfitri sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani RH yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair RA katanya: "Apabila para sahabat Rasulullah SAW bertemu pada hari raya, sebahagian mereka mengucapkan 'taqabbalallahu minna wa minkum' (Semoga Allah menerima amalan kami dan amalan kamu)." - (Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani, Jil. 5, halaman 270-271).
 

Isnin, 13 Ogos 2012

Amina @ A Novel: Amina

Sumber: sila klik di sini [...]

Buku Amina merupakan karya Mohammed Umar telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu daripada A Novel: Amina dan diterbitkan oleh Institut Terjemahan & Buku Malaysia pada tahun 2011. Buku ini berkisar mengenai perjuangan wanita di Bakaro, Nigeria, Afrika yang digerakkan oleh Amina dan para mahasiswa (segelintir golongan yang berpendidikan tinggi) melalui Persatuan Wanita Bakaro untuk membasmi ketidakadilan dan penindasan  terhadap wanita. Faktor budaya, politik dan salah faham dalam pentafsiran hukum syariah Islam menjadi sebuah lingkaran yang membelenggu kehidupan wanita di Nigeria. Budaya masyarakat Nigeria meletakkan keutamaan kepada kaum lelaki berbanding wanita sehingga wujud perbezaan dari aspek hak bekerja, hak memperolehi upah yang setara dan hak memperolehi pendidikan. Anak-anak perempuan lazimnya dibesarkan untuk dikahwinkan menyebabkan berlaku perkahwinan paksa dan bawah umur dalam kalangan wanita. Perkahwinan bawah umur turut menyebabkan berlaku kerosakan pundi kencing dalam kalangan ibu-ibu muda ketika proses melahirkan anak secara normal. Mohammed Umar menyatakan kedudukan wanita dari sudut pandangan kebanyakan budaya Afrika:
Majoriti budaya tradisional di Afrika ini merupakan budaya yang didominasi oleh kaum lelaki sehungga menyebabkan kita, kaum wanita, dinafikan hak untuk bersuara walaupun ke atas perkara yang melibatkan diri kita sendiri. (halaman 132). 
..., wanita menjadi objek untuk keseronokan dan juga sebagai buruh domestik atau sebagai komoditi untuk jualan dan mesin pembuat anak. Majoriti wanita Afrika ketika ini menjadi hamba kepada lelaki pada waktu siang dan kemudiannya menjadi ratu mereka pada waktu malam (halaman 132).
Dalam politik, kaum wanita Nigeria tidak mempunyai pemimpin wanita yang bertindak sebagai wakil dalam kerajaan sebaliknya penglibatan mereka dalam politik hanya terhad sebagai pengundi dalam pilihan raya. Selain itu, buku ini juga mengetengahkan para pemimpin politik Nigeria yang korup dan kelemahan sistem ekonomi kapitalis (diwarisi dari zaman kolonial) sehingga muncul perdebatan kelas dalam masyarakat. 

Justeru, Mohammed Umar mentengahkan kepincangan yang wujud dalam masyarakat Nigeria dalam konteks kelas menurut perpektif Karl Marx. Hal ini menyebabkan perdebatan kelas dalam masyarakat Nigeria adalah berasaskan ketidaksetaraan pengagihan peluang ekonomi. Para pemimpin agama di Nigeria memanipulasikan agama untuk kepentingan kelas pemerintah yang kaya melalui hasil merampok harta rakyat dan menggelapkan wang kerajaan dengan menyatakan bahawa kewujudan kelas kaya dan miskin dalam masyarakat merupakan takdir Allah yang perlu diterima oleh rakyat. Agama turut digunakan sebagai alat untuk menindas dan menafikan hak wanita dalam masyarakat:
Di Nigeria ini, agama Islam yang sepatutnya dijadikan landasan untuk pembebasan wanita, telah ditafsirkan mengikut kepentingan pemimpin agama kita dalam usaha menekan dan menakluki kita semua.
Buku ini turut menyatakan hasrat Mohammed Umar terhadap masa depan Nigeria melalui perbualan di antara Amina (watak utama dalam buku ini) dengan Bilkisu:
Amina: "Kita perlu meletakkan sesuatu pada haknya dan untuk meletakkan sesuatu pada tempatnya itu, kita perlukan revolusi."
Bilkisu: "Revolusi yang bagaimana?"
Amina: "Revolusi yang boleh mengubah keseluruhan struktur masyarakat dan membantu ke arah pembinaan cara hidup baharu, membawa keadilan, kebebasan dan kesamaan, kasih sayang, persefahaman dan rasa hormat antara kita semua. Revolusi sebenar ialah revolusi yang dapat memenuhi kehendak rakyat; yang boleh memberikan tanah, makanan dan kehidupan lebih baik kepada petani dan keluarga mereka, kerja dan kehidupan yang lebih baik kepada golongan pekerja, harapan dan pendidikan kepada golongan muda, peluang untuk kaum wanita terlibat secara aktif dalam pembangunan masyarakat. Dan paling penting, kita memerlukan satu revolusi untuk memodenkan masyarakat kita". (halaman 372).

Jumaat, 3 Ogos 2012

Penerbitan Tesis Pelajar Di UKM

Aku sudah lama hendak menyambung perbincangan entry yang kutulis bertajuk (sila klik) Penerbitan Tesis PhD Di UKM baru kini aku mempunyai kelapangan fikiran untuk menulis. Sebelum aku meninggalkan UKM pada 12 Jun 2012 kerana pengajian PhD aku telah tamat, aku sempat berbual dengan seorang pegawai penerbitan yang bertugas di Penerbit UKM di Kedai Buku Penerbit UKM. Pegawai penerbitan tersebut menyatakan kepadaku bahawa 
Bermula tahun 2011, jumlah penerbitan buku di UKM telah merudum. Penerbit UKM mengambil inisiatif untuk menerbitkan kembali buku-buku lama yang telah diterbitkan oleh penerbit UKM dan menerbitkan kembali buku-buku yang telah diterbitkan oleh fakulti di UKM untuk meningkatkan jumlah penerbitan buku di UKM.
Setelah mendengar kenyataan pegawai penerbitan tersebut, aku teringat kenyataan yang ditulis oleh penulis blog (sila klik) Albangi  yang membincangkan persoalan IPTA di Malaysia yang dikatakan telah kehilangan arah kerana kerana permainan “politik perniagaan” Barat dan kekalutan Menteri Pengajian Tinggi yang telah menurut rentak tarian Barat. 
Beberapa pihak di Barat memulakan dengan permainan SENARAI 100 Universiti terbaik dunia, SENARAI 100 universiti Asia terbaik dengan mengemukakan beberapa kriteria.
Kemudian kriteria ini berubah-ubah dari masa ke semasa dan kemudian kriteria baru diwujudkan dengan permainan SCOPUS dan ISI di mana setiap penerbitan jurnal di dalam SCOPUS dan ISI dibayar dengan harga tinggi. Yang menerbit juga diberikan ganjaran wang antara RM1000 hingga RM10,000 bagi setiap artikel. Maka penerbit jurnal kaya mengutip yuran dari penulis untuk menerbit artikel; penulis juga kaya mengaut wang dari majikan universiti kerana bejaya menerbit artikel dalam senarai jurnal SCOPUS dan ISI.
Kini, penilaian KPI (Key Performance Index) pensyarah yang berkhidmat di IPTA turut meletakkan keutamaan kepada penerbitan artikel jurnal di dalam SCOPUS dan ISI sehingga penerbitan buku tidak dinilai dalam kenaikan pangkat di universiti. Hal ini menyebabkan ramai pensyarah UKM malah di serata IPTA di Malaysia meletakkan syarat kepada para pelajar di bawah seliaan mereka agar memasukkan nama mereka sebagai penulis bersama  artikel yang merupakan hasil kajian tesis pelajar untuk diterbitkan di dalam jurnal.  Para pensyarah IPTA lebih menekankan penerbitan di dalam jurnal berbanding menghasilkan buku. Situasi inilah yang membelenggu penurunan penerbitan buku di UKM. Hal ini menyebabkan pelajar siswazah (termasuk pelajar PhD) di UKM digesa menerbitkan tesis di bawah Penerbit UKM untuk meningkatkan jumlah penerbitan buku. Gesaan ini dinyatakan dalam sesi viva (tesis) pelajar. Selain itu, UKM turut mengeluarkan pekeliling kepada pensyarah UKM agar pelajar memasukkan nama penyelia tesis sebagai penulis bersama. Aku telah membincangkan kelemahan idea memasukkan nama penyelia sebagai penulis bersama dalam entry Penerbitan Tesis PhD Di UKM. Dalam hal ini, kelihatan UKM memanipulasi para pelajar siswazahnya.

 
Walau bagaimanapun, Pengarah ISDEV (Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam), Universiti Sains Malaysia, Prof. Dr. Muhammad Syukri Salleh di dalam artikelnya yang bertajuk Satu Tulisan Ramai Pengarang (Majalah Milenia Muslim keluaran Julai 2012) menyatakan:
... Enrico Fermi di Universiti Chicago. ... mensyaratkan pelajar-pelajar PhD memilih persoalan kajian, menyelesaikan dan menyerahkan hasil untuk penerbitan atas nama pelajar itu sahaja. (Halaman 73).
Amalan di Universiti Chicago ini wajar dicontohi oleh IPTA di Malaysia untuk mendidik keikhlasan di dalam hati setiap pensyarah yang bertanggungjawab menyelia para pelajar untuk menghasilkan tesis yang berkualiti.